1 minuutin luku

Koneiden ja laitteiden korotetut poistot verovuosina 2020–2023

Verohallinto on antanut ohjeen koneiden, kaluston ja muun niihin verrattavan irtaimen käyttöomaisuuden korotetuista poistoista annetun lain (1572/2019) soveltamisesta.

 

Korotettujen poistojen kohteena olevien koneiden, kaluston tai muun irtaimen käyttöomaisuuden pitää olla uutena hankittu ja käyttöönotto tapahtunut aikaisintaan 1.1.2020. Tiettävästi korotetut poistot voi tehdä myös itse valmistetusta irtaimesta käyttöomaisuudesta, vaikka ohjeessa tätä ei ole nimenomaisesti kerrottu.

Korotetun poiston tekeminen edellyttää, että korotetun poiston kohteena oleva kone tai laite täyttää kaikki seuraavat edellytykset:

  • Kone tai laite on verovelvollisen itse harjoittaman elinkeinotoiminnan tai maatalouden käytössä.
  • Kone tai laite kuuluu elinkeinotoiminnan irtaimeen käyttöomaisuuteen (EVL 30 § tai 31 §) taikka maatalouden käyttöomaisuuteen (MVL 8 §).
  • Kone tai laite on uusi eli sitä ei ole hankittu käytettynä.
  • Kone tai laite on otettu käyttöön aikaisintaan 1.1.2020.

Korotetun poiston vähentäminen elinkeinotoiminnassa edellyttää lisäksi, että poisto on vähennetty kuluna myös kirjanpidossa. Verohallinnon ohjeessa käsitellään muun muassa korotettujen poistojen kohteena olevien hyödykkeiden myynti- ja vahinkotilanteita ja sitä, että hankintameno, kauppahinta ja vakuutuskorvaus käsitellään hyödykekohtaisesti lain soveltamisvuosien ajan.

Lue lisää Verohallinnon sivuilta.

ISO 9001 -sertifiointi – mitä se tarkoittaa Econian asiakkaalle?

ISO 9001 -sertifiointi – mitä se tarkoittaa Econian asiakkaalle?

Laadukas palvelu syntyy sujuvista prosesseista, osaavista ihmisistä ja jatkuvasta kehittämisestä. Econialla laatutyötä ohjaa kansainvälisesti...

Lue lisää →
Budjetointi yrityksessä – näin valmistaudut ensi vuoteen

Budjetointi yrityksessä – näin valmistaudut ensi vuoteen

Syksy on monessa yrityksessä budjetoinnin aikaa. Seuraavan vuoden budjetin laatiminen auttaa hahmottamaan tulevaa, asettamaan liiketoiminnalle...

Lue lisää →
Tarkista yrityksesi edunsaajatiedot – vältä 300 euron laiminlyöntimaksu

Tarkista yrityksesi edunsaajatiedot – vältä 300 euron laiminlyöntimaksu

PRH on lähettänyt kesän ja alkusyksyn 2026 aikana kehotuskirjeitä osakeyhtiöille ja osuuskunnille, joiden edunsaajatiedot puuttuvat kaupparekisteristä

Lue lisää →